wtorek, 6 września 2016

PODSTAWA PROGRAMOWA – ZAJ ĘCIA ARTYSTYCZNE

GIMNAZJUM I LICEUM PODSTAWA PROGRAMOWA PRZEDMIOTU  ZAJĘCIA ARTYSTYCZNE
 
1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji – percepcja sztuki. 
 
Uczeń:
 
1) uczestniczy w kulturze poprzez kontakt z zabytkami i dziełami sztuki współczesnej, mając
   poczucie związku z tradycją narodową i europejskim dziedzictwem kultury oraz doceniając
   dorobek innych kręgów kulturowych (zna zasoby wybranych placówek kultury);
 
  2) korzysta z przekazów medialnych dotyczących wiedzy o sztuce i zjawiskach artystycznych, 
     stosuje ich wytwory w swojej działalności twórczej (przestrzegając podstawowych zasad 
     prawa  autorskiego dotyczących ochrony własności intelektualnej).
 
2. Tworzenie wypowiedzi – ekspresja przez sztukę. 
 
  Uczeń:
 
  1) podejmuje działalność twórczą, posługując się środkami wyrazu plastycznego, innych
      dziedzin sztuki i elementami formy przekazów medialnych, projektując publikacje prasowe 
      albo programy telewizyjne(w zakresie ich redakcji, edycji, przy gotowania do druku i
      wizualizacjiwypowiedzi, reklamy i kształtowania wize runku w kontakcie z otoczeniem);
 
  2) realizuje projekty w sferze sztuk wizualnych, służące kształtowaniu poczucia estetyki
     (stylizacji ubioru, aranżacji miejsca zamieszkania i pracy) oraz na rzecz popularyzacji wiedzy
     (o sztuce i zjawiskach artystycznych) w społecznościach szkolnej i lokalnej.
 
3. Analiza i interpretacja tekstów kultury – recepcja sztuki. Uczeń:
 
 1) rozróżnia wybrane style i kierunki architektury i sztuk plastycznych oraz osadza je w 
    odpowiednim porządku chronologicznym i miejscu,z którym było związane ich powstanie, na 
    podstawie określonych przykładów (posługując się terminologiąz da nej dziedziny sztuki);
 
2) rozpoznaje dzieła w wybranych dyscyplinach architektury i sztuk plastycznych,
    przyporządkowując je właściwym autorom oraz opisuje ich funkcje i cechy sty listyczne, na 
    podstawie określonych przykładów (posługując się terminologią z za kresu historii sztuki)