FILM
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Trwająca ok. 20 stuleci cywilizacja starożytnego Egiptu rozwijała się w otoczonej pustynią dolinie Nilu. Sztuka tej kultury była całkowicie podporządkowana wierzeniom religijnym, wykształciła własny kanon i wyrafinowane formy, które w niewielkim stopniu zmieniały się w kolejnych wiekach. Egipcjanie czcili wielu bogów i wierzyli w życie pozagrobowe podobne do ziemskiego, w którym człowiek odradzał się w swoim ciele.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
SZTUKA STAROŻYTNEGO EGIPTU
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE SZTUKĘ STAROŻYTNEGO EGIPTU:
Połączenie słowa (hieroglify) i obrazu
Freski, malarstwo papirusowe, płaskorzeźby, pomniki, świątynie, grobowce, obeliski, sarkofagi, wazy kanopskie
Stosowanie stylizacji i realizmu w przedstawieniach zwykłych ludzi, roślin i zwierząt oraz idealizacji w rzeźbie oficjalnej.
Ukazywanie bóstw jako istot ludzkich z głowami zwierząt.
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ŚRODKI WYRAZU MALARSTWA:
- stosowanie perspektywy pasowej, kulisowej i odwróconej
PERSPEKTYWA PASOWA (rzędowa) - ukazywanie postaci pogrupowanych w poziome rzędy w taki sposób, że pasy znajdujące się wyżej przedstawiają osoby dalsze.
PERSPEKTYWA KULISOWA - sposób rozmieszczenia poszczególnych części kompozycji na płaszczyźnie dzieła, polegający na tym, że elementy dalsze sączęściowo zasłonięte przez bliższe.
PERSPEKTYWA ODWRÓCONA - wielkość postaci uzależniona jest od ich znaczenia zgodnie z obowiązującym w danej epoce światopoglądem.
- stosowanie perspektywy pasowej, kulisowej i odwróconej
PERSPEKTYWA PASOWA (rzędowa) - ukazywanie postaci pogrupowanych w poziome rzędy w taki sposób, że pasy znajdujące się wyżej przedstawiają osoby dalsze.
PERSPEKTYWA KULISOWA - sposób rozmieszczenia poszczególnych części kompozycji na płaszczyźnie dzieła, polegający na tym, że elementy dalsze sączęściowo zasłonięte przez bliższe.
PERSPEKTYWA ODWRÓCONA - wielkość postaci uzależniona jest od ich znaczenia zgodnie z obowiązującym w danej epoce światopoglądem.
- przedstawienie postaci w malarstwie zgodnie z kanonem
KANON - w sztukach plastycznych ogół zasad, wzorców i reguł kompozycyjnych przyjętych w danej epoce lub cywilizacji, według którego tworzyli artyści.
Kanon wiązał się ściśle z nauką o proporcjach - uznawano, że piękno dzieła zależy od odpowiedniej matematycznej proporcji części dzieła do jego całości.
KANON - w sztukach plastycznych ogół zasad, wzorców i reguł kompozycyjnych przyjętych w danej epoce lub cywilizacji, według którego tworzyli artyści.
Kanon wiązał się ściśle z nauką o proporcjach - uznawano, że piękno dzieła zależy od odpowiedniej matematycznej proporcji części dzieła do jego całości.
- stosowanie stylizacji i realizmu w przedstawieniach.
PODSTAWOWE FUNKCJE SZTUKI:
- kultowa, ideologiczna i propagandowa
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
PODSTAWOWE FUNKCJE SZTUKI:
- kultowa, ideologiczna i propagandowa
- tworzenie z myślą o życiu pozagrobowym
ARCHITEKTURA:
- bazyliki, kościoły na planie centralnym
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ARCHITEKTURA:
- bazyliki, kościoły na planie centralnym
- pełne przepychu budowle sakralne
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
fragment fresku z grobowca Menny w Tebach 1500 lat p.n.e. |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
papirus ukazujący scenę ważenia duszy 1275 r. p.n.e. |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
siedzący skryba z Sakkary 2620-2500 r. p.n.e. |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
aleja sfinksów sprzed świątyni w Luksorze 1400-1300 r. p.n.e. |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
piramidy w gizie 2500 r. pn.e. |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
schemat budowy świątyni egipskiej |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
tron z grobowca Tutanchamona 1400 r. p.n.e. |
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
pektorał Tutanchamona |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
gęsi z Mejdum |
hieroglify z grobowca Montuemhata |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
relief ze świątyni Izydy na wyspie File |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
WCZORAJ I DZIŚ
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Popiersie Nefretete |
Ron Mueck Maska II |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ZADANIA NA 100%
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Paleta Narmera, ok. 3100 r. p.n.e. |
Stela Hammurabiego, ok.XVIII w. p.n.e. |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ZADANIE NR 1
Narysuj wizerunek maski grobowej Tutanchamona.
LINK: Tutanchamon.
Tutanchamon |
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ZADANIE nr 2
Wykonaj biżuterie egipską.
LINK: biżuteria egipska
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ZADANIE nr 3
Wykonaj skarabeusza w modelinie.
LINK: skarabeusz
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ZADANIE nr 4
Napisz swoje imię za pomocą egipskiego alfabetu.
LINK: alfabet egipski
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ZADANIE nr 5
Narysuj wizerunek dowolnego egibskiego boga.
LINK: egipscy bogowie
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
LINK: egyptian art kids
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
SPRAWDZENIE WIADOMOŚCI
1. Uzupełnij tekst.
CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE SZTUKĘ STAROŻYTNEGO EGIPTU:
Ścisły _________________________________________.
2. Uzupełnij tekst.
CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE SZTUKĘ STAROŻYTNEGO EGIPTU:
Połączenie ___________________________________.
3. Uzupełnij tekst.
CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE SZTUKĘ STAROŻYTNEGO EGIPTU:
Freski, ______________________________________________________________________________.
4. Uzupełnij tekst.
CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE SZTUKĘ STAROŻYTNEGO EGIPTU:
Stosowanie __________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________.
5. Uzupełnij tekst.
CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE SZTUKĘ STAROŻYTNEGO EGIPTU:
Ukazywanie ________________________________.
6. Uzupełnij tekst.
ŚRODKI WYRAZU MALARSTWA:
Stosowanie perspektywy _________________________________.
7. Uzupełnij tekst.
PERSPEKTYWA PASOWA (_______) - ______________________________________________
____________________________________________________________________________.
8. Uzupełnij tekst.
PERSPEKTYWA KULISOWA - _____________________________________________________
____________________________________________________________________________.
9. Uzupełnij tekst.
PERSPEKTYWA ODWRÓCONA - __________________________________________________
____________________________________________________________________________.
10. Uzupełnij tekst.
Przedstawienie postaci w malarstwie zgodnie z ___________.
KANON - _____________________________________________________________________
____________________________________________________________________________.
11. Uzupełnij tekst.
Kanon wiązał się ściśle z nauką o ______________ - uznawano, że ____________________________
_____________________________________________________________________________________.
12. Uzupełnij tekst.
Stosowanie ____________ i ____________ w przedstawieniach.
13. Uzupełnij tekst.
PODSTAWOWE FUNKCJE SZTUKI:
_____________________________________
________________________________
14. Uzupełnij tekst.
ARCHITEKTURA:
________________________________
________________________________
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Podpisz pracę artysty (autor, tytuł, styl).
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
. |
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
WCZORAJ I DZIŚ
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ZADANIA NA 100%
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ZADANIA NA 100%
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -