piątek, 16 września 2016

PREHISTORIA. Początki sztuki.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
BARWNIKI NATURALNE
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- substancje, z których w prehistorii i starożytności wyrabiano pigmenty (suche barwniki).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kolory prehistorycznych i starożytnych malowideł odzwierciedlają nie tylko symbolikę kulturową, ale świadczą również o ograniczonej ilości dostępnych barwników.

Najwcześniejsze pigmenty wykonywano z kolorowych wytworów natury 
- biel z kredy, czerwienie, żółcienie i brązy z glinek: ochry i ugru.

Ciemne barwniki uzyskiwano z sadzy i węgla drzewnego. Jako spoiwa używano wosku, żywicy, tłuszczu i ptasich jaj.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


http://www.artysta.sklep.pl/pic_produkty/4559.jpg
kolor ochra
http://www.artysta.sklep.pl/pic_produkty/4558.jpg
kolor ugier



 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

W epoce kamiennej malowano węglem drzewnym, ugrem czerwonym i żółtym.



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Do wyrobu farby artysta użył naturalnych minerałów, takich jak ochra. Kolor nakładano na ścianę rękoma, patykami lub pędzlami z włosia. 


Dzikie zwierzęta często ukazywane były bardzo dynamiecznie, w ruchu, a sposób przedstawienia ich ciał, pomimo że uproszczony, dowodzi dobrego zmysłu obserwacji i kunsztu twórców.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Malowidło z jaskini Lascaux (czyt.lasko) we Francji


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -



Stonehenge, Wielka Brytania


 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -



Bizon z La Madeleine


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Niedźwiedź ze Ślęży
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rzeźbione postaci ludzi, zwierząt czy amulety stanowią elementy kultu natury, są też symbolami męskości (walka, polowania) lub kobiecości (płodność). Ich istnienie świadczy o obecności rytuałów i tworzeniu mitów.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Chauvet´s cave horses.jpg
Malowidło z Chauvet

 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Sylwetki zwierząt czy ludzi oraz inne motywy przewaznie przedstawiane były pojedynczo, jako niezależne całości. Z czasem zaczęto jednak tworzyć bardziej złożone sceny - pojawiają się elementy perspektywy kulisowej.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
  
Spring Equinox - March 2005
Ryty z grobowca w Loughcrew
 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Rytmiczne wzory z figur geometrycznych, kropkowanych linii czy spiral, a także niektóre z przedstawień dowodzą, że ludzie prehistoryczni wypracowali system symboliczny, traktowali sztukę jako język przekazujący różne treści, nie tylko wartości estetyczne.
 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 


Wenus z Willendorfu


 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Posąg bogini-matki. Figura człowieka najczęściej jest zgeometryzowana i uproszczona, niekiedy pozbawiona rąk i głowy. Rysunki naskalne przedstawiają zwykle sylwetki mężczyzn. Natomiast w rzeźbie dominują figurki kobiece o wyraźnie zaznaczonych pełnych kształtach piersi, brzucha i ud - symbolu płodności.
  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Wczoraj i dziś:


Malowidło z jaskini Lascaux (czyt.lasko) we Francji



Znalezione obrazy dla zapytania BANKSY prehistory
Banksy (czyt.:benksi) Robotnik usuwający prehistoryczne malowidła z jaskini
   - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

SZKICOWNIK

- notatka z prehistorii
- paleta kolorów - pastele - ochra i ugier

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ZADANIE

W zeszycie projektowym narysuj pastelami koloru ugru, ochry i węgla drzewnego wizerunek bizona z jaskini Altamira.




https://flic.kr/p/6XdioD | Cave paintings:
malowidło naścienne
Ancient Craft - prehistoric art patterns for making "cave paintings":
malowidła jaskiniowe

  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ZADANIE

Zaprojektuj w zeszycie projektowym medalion/amulet inspirując się  rytami z grobowca w Loughcrew (czyt.: lofkriu).

Wykonaj medalion w glinie. Zrób otwór na rzemyk, czy sznurek. Po zakończonej pracy odłóż medalion na półkę do wyschnięcia gliny.


4th Gr. Petroglyphs- Adventures in Elementary Art!:
medalion z rytami
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ZADANIE

Narysuj w szkicowniku wizerunek
Wenus i wymodeluj w glinie.



26 Goddess Sculptures of 4000-3000 BCE:
wizerunki Wenus