-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
BARWNIKI NATURALNE
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- substancje, z których w prehistorii i starożytności wyrabiano pigmenty (suche barwniki).
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kolory
prehistorycznych i starożytnych malowideł odzwierciedlają nie tylko
symbolikę kulturową, ale świadczą również o ograniczonej ilości
dostępnych barwników.
Najwcześniejsze pigmenty wykonywano z kolorowych wytworów natury
- biel z kredy, czerwienie, żółcienie i brązy z glinek: ochry i ugru.
Ciemne barwniki uzyskiwano z sadzy i węgla drzewnego. Jako spoiwa używano wosku, żywicy, tłuszczu i ptasich jaj.
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
kolor ochra |
kolor ugier |
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
W epoce kamiennej malowano węglem drzewnym, ugrem czerwonym i żółtym.
W epoce kamiennej malowano węglem drzewnym, ugrem czerwonym i żółtym.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Do wyrobu farby artysta użył naturalnych minerałów, takich jak ochra. Kolor nakładano na ścianę rękoma, patykami lub pędzlami z włosia.
Dzikie zwierzęta często ukazywane były bardzo dynamiecznie, w ruchu, a sposób przedstawienia ich ciał, pomimo że uproszczony, dowodzi dobrego zmysłu obserwacji i kunsztu twórców.
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -Malowidło z jaskini Lascaux (czyt.lasko) we Francji |
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Stonehenge, Wielka Brytania |
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Bizon z La Madeleine |
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Niedźwiedź ze Ślęży |
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rzeźbione postaci ludzi, zwierząt czy amulety stanowią elementy kultu natury, są też symbolami męskości (walka, polowania) lub kobiecości (płodność). Ich istnienie świadczy o obecności rytuałów i tworzeniu mitów.
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Malowidło z Chauvet |
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sylwetki zwierząt czy ludzi oraz inne motywy przewaznie przedstawiane były pojedynczo, jako niezależne całości. Z czasem zaczęto jednak tworzyć bardziej złożone sceny - pojawiają się elementy perspektywy kulisowej.
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ryty z grobowca w Loughcrew |
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rytmiczne wzory z figur geometrycznych, kropkowanych linii czy spiral, a także niektóre z przedstawień dowodzą, że ludzie prehistoryczni wypracowali system symboliczny, traktowali sztukę jako język przekazujący różne treści, nie tylko wartości estetyczne.
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Wenus z Willendorfu |
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Posąg bogini-matki. Figura człowieka najczęściej jest zgeometryzowana i uproszczona, niekiedy pozbawiona rąk i głowy. Rysunki naskalne przedstawiają zwykle sylwetki mężczyzn. Natomiast w rzeźbie dominują figurki kobiece o wyraźnie zaznaczonych pełnych kształtach piersi, brzucha i ud - symbolu płodności.
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Wczoraj i dziś:
Malowidło z jaskini Lascaux (czyt.lasko) we Francji |
Banksy (czyt.:benksi) Robotnik usuwający prehistoryczne malowidła z jaskini |
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
SZKICOWNIK
- notatka z prehistorii
- paleta kolorów - pastele - ochra i ugier
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ZADANIESZKICOWNIK
- notatka z prehistorii
- paleta kolorów - pastele - ochra i ugier
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
W zeszycie projektowym narysuj pastelami koloru ugru, ochry i węgla drzewnego wizerunek bizona z jaskini Altamira.
malowidło naścienne |
malowidła jaskiniowe |
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ZADANIE
Zaprojektuj w zeszycie projektowym medalion/amulet inspirując się rytami z grobowca w Loughcrew (czyt.: lofkriu).
Wykonaj medalion w glinie. Zrób otwór na rzemyk, czy sznurek. Po zakończonej pracy odłóż medalion na półkę do wyschnięcia gliny.
medalion z rytami |
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ZADANIE
Narysuj w szkicowniku wizerunek Wenus i wymodeluj w glinie.
wizerunki Wenus |