-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Pod koniec XIX wieku w środowisku artystycznym wystąpiły dwie tendencje twórcze: SYMBOLIZM I SECESJA. To okres przemian społeczno-politycznych w wielu państwach Europy, spowodowanych m.in. nastrojami rewolucyjnymi. W sztuce na pierwszy plan wysunęło się wówczas poszukiwanie nowych rozwiązań formalnych.
Do ukazywania emocji poprzez dzieło nawoływali twórcy symbolizmu. Występowali oni przeciwko skupionym na warstwie wizualnej - realizmowi i impresjonizmowi.
Wyrazem niechęci wobec skostniałego akadwemizmu, a także odtwórczego charakteru eklektyzmu był styl zwany secesją (łac. 'odzdzielenie się'). Pod tą nazwą zrzeszali się młodzi artyści wielu dyscyplin. Głosili ideę syntezy sztuk, polegającą na zacieraniu granic pomiędzy poszczególnymi dziedzinami i dążeniu do wielozmysłowego oddziaływania na odbiorcę. Ważnym założeniem było także zniesienie podziału na tzw. sztukę czystą i stosowaną oraz uczynienie dzieł dostępnymi dla każdego.
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
O sztuce symbolicznej i secesyjnej
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
SYMBOLIZM
- niewyrażanie treści wprost, lecz operowanie symbolem, odrzucenie realizmu na rzecz niezwykłości i fantazji, nastrój niesamowitości i grozy.
SECESJA
- płynne, faliste linie, ornamentyka roślinna i zwierzęca, dwuwymiarowość, asymetria kompozycji, pastelowa kolorystyka.
- rozwój gatunku plakatu reklamowego i ilustracji książkowej.
- architektura secesyjna wyrażająca się w dekoracjach fasad budowli miejskich.
Charakterystyczne cechy stylu:
SYMBOLIZM
- niewyrażanie treści wprost, lecz operowanie symbolem, odrzucenie realizmu na rzecz niezwykłości i fantazji, nastrój niesamowitości i grozy.
SECESJA
- płynne, faliste linie, ornamentyka roślinna i zwierzęca, dwuwymiarowość, asymetria kompozycji, pastelowa kolorystyka.
- dążenie do zniesienia podziału na sztukę czystą i użytkową.
- nowatorskie w formach i technikach wyroby ze szkła oraz biżuterii.
- secesja jako styl wyrażający dążenie do jedności sztuki dzięki łączeniu działań w różnych jej dziedzinach.
- secesja jako styl wyrażający dążenie do jedności sztuki dzięki łączeniu działań w różnych jej dziedzinach.
- rozwój gatunku plakatu reklamowego i ilustracji książkowej.
- narodziny architektury wnętrz.
- architektura secesyjna wyrażająca się w dekoracjach fasad budowli miejskich.
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Gustav Klimt | Trzy etapy życia kobiety | secesja |
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Arnold Boclin | Wyspa żyjących | symbolizm |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jacek Malczewski | Śmierć | symbolizm | 1902 |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Alfons Mucha | plakat reklamowy | 1896 | secesja |
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Louis Comfort Tiffany | lampa witrażowa | secesja |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rene Lalique | wisior | secesja |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Aubrey Beardsley | ilustracja do Salome Oscara Wilde'a | secesja |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
PRACE NA OCENĘ CELUJĄCĄ
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Józef Mehoffer | Dziwny ogród | 1902-1903 | secesja |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -Stanisaw Wyspiański | Polonia | 1892-1894 |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Antonio Gaudi | Casa Batlo | 1905-1907 | secesja |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Gustav Klimt | Pocałunek | 1907-1908 | secesja |
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Stanisław Wyspiański Chochoły | 1898–1899 | symbolizm |
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Gustav Klimt | Trzy etapy życia kobiety | secesja
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Józef Mehoffer | Dziwny ogród | 1902-1903 | secesja
Alfons Mucha | Cztery pory roku | 1896 | secesja
Stanisaw Wyspiański | Polonia | 1892-1894 | secesja
Antonio Gaudi | Casa Batlo | 1905-1907 | secesja
Gustav Klimt | Pocałunek | 1907-1908 | secesja
Jacek Malczewski | W tumanie | 1894 | symbolizm
Stanisław Wyspiański Chochoły | 1898–1899 | symbolizm
Władysław Podkowiński | Szał uniesień | 1894 | symbolizm
Arnold Böcklin | Wyspa umarłych | symbolizm
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ZADANIE NR 1
GUSTAW KLIMT
Czerpiąc inspirację z obrazu Gustav Klimt, Pocałunek, 1907-1908 udekoruj porcelanowe filiżanki wzorem z ubrań postaci przedstawionych na obrazie.
ZADANIE NR 2
Zaprojektuj symbol na płócienną torbę inspirując się sztuką secesyjną np. ważka z obrazu Mehoffera, litera z plakatu, postać z obrazu Alfonsa Muchy, witraż z Polonii Stanisława wyspiańskiego.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
SPRAWDZENIE WIADOMOŚCI
Uzupełnij tekst.
Podpisz pracę artysty (autor, tytuł, styl).
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Józef Mehoffer | Dziwny ogród | 1902-1903 | secesja
Alfons Mucha | Cztery pory roku | 1896 | secesja
Stanisaw Wyspiański | Polonia | 1892-1894 | secesja
Antonio Gaudi | Casa Batlo | 1905-1907 | secesja
Gustav Klimt | Pocałunek | 1907-1908 | secesja
Jacek Malczewski | W tumanie | 1894 | symbolizm
Stanisław Wyspiański Chochoły | 1898–1899 | symbolizm
Władysław Podkowiński | Szał uniesień | 1894 | symbolizm
Arnold Böcklin | Wyspa umarłych | symbolizm
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ZADANIE NR 1
GUSTAW KLIMT
Czerpiąc inspirację z obrazu Gustav Klimt, Pocałunek, 1907-1908 udekoruj porcelanowe filiżanki wzorem z ubrań postaci przedstawionych na obrazie.
ZADANIE NR 2
Zaprojektuj symbol na płócienną torbę inspirując się sztuką secesyjną np. ważka z obrazu Mehoffera, litera z plakatu, postać z obrazu Alfonsa Muchy, witraż z Polonii Stanisława wyspiańskiego.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
SPRAWDZENIE WIADOMOŚCI
Uzupełnij tekst.
SYMBOLIZM - ________________________________________________________.
Nastrój __________________.
SECESJA - ________________________________________________________.
Nastrój __________________.
SECESJA - ________________________________________________________.
Dążenie do ________________________________.
Nowatorskie _________________________________.
Secesja jako styl ________________________________________________________.
Rozwój _____________________________________________.
Narodziny ___________________.
Architektura secesyjna________________________________________.
Podpisz pracę artysty (autor, tytuł, styl).
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -