W malarstwie jest to umiejętność ukazywania trójwymiarowych
przedmiotów na płaszczyźnie, z zachowaniem naturalnych stosunków
przestrzennych.
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rodzaje perspektyw:
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
LINEARNA
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Zbieżna - czołowa, boczna, ukośna, żabia (punkt widzenia położony nisko) i ptasia (punkt widzenia położony wysoko).
Istotą perspektywy jest rzutowanie wszystkich punktów przestrzeni na płaszczyznę lub inną powierzchnię, względem pewnego punktu zwanego środkiem perspektywy.
Rafael Santi, Szokała Ateńska 1509–1511, RENESANS, Stanze Watykańskie |
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
BARWNA (malarska)
BARWNA (malarska)
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Wykorzystuje
zjawisko optyczne, które polega na złudzeniu, że pewne kolory zdają
się być bliżej lub dalej od obserwatora, choć w rzeczywistości są tak
samo oddalone. Kolory zimne wydają się oddalać, a ciepłe zbliżać.
żódła: http://empi2.pl/scenariusze_lekcji/plastyka2.pdf