Plakat – rodzaj wyrobu poligraficznego zaliczany do akcydensów. Druk jednostronny dużego formatu (co najmniej A2), o charakterze propagandowym lub reklamowym (nigdy wyłącznie informacyjnym), służący do umieszczania w stałych, publicznych miejscach (rozklejany, umieszczany w witrynach).
Plakat tym różni się od afiszu, że nie jest wykonany ze składu, lecz w całości stanowi formę graficzną. Zadrukowywany jest z reguły na całej powierzchni papieru i najczęściej posiada bogatą kolorystykę. Elementy graficzne co najmniej dorównują informacji tekstowej, z reguły jednak dominują. Napisy są często przetworzone artystycznie.
O ile typowy afisz, jako druk czysto informacyjny, jest plakatu jest również jedną z dziedzin sztuki.
Do druku plakatów służy produkowany wyłącznie w tym celu papier plakatowy.
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rok 2016 rokiem “HENRYKA SIENKIEWICZA”
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
LEKCJA 1
wprowadzenie
notatka w zeszycie projektowym wraz z wykonaniem projektu
LEKCJA 2
realizacja projektu na
FORMAT: A3
CZAS: 4 lekcje
TERMIN
REALIZACJI: do 02.02.2016
ETAPY
PRZYGOTOWANIA:
1. Rysujemy 3 projekty (format A4)
SYBOL
KOMPOZYCJA
TREŚĆ
TYPOGRAFIA
2. Z 3 projektów wybieramy jeden i rysujemy trzy małe szkice w różnych propozycjach kolorystycznych
KOLOR
3. Realizacja na formacie A3
KOLOR, KOMPOZYCJA, ZNAK GRAFICZNY, TYPOGRAFIA
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
KONKURS Galerii Plakatu AMS |
VIDEO
PLAKAT
Artystyczny
gatunek grafiki użytkowej jak ogłoszenie, reklama, hasło ujęte w
artystyczną formę drukarską, graficzną lub malarską, wykonane według
projektu plastyka, zwykle powielane, umieszczane w miejscach
publicznych.
FUNKCJE PLAKATU
– zwrócenie uwagi odbiorcy
– zainteresowanie daną problematyką
– przekazanie treści
CECHY PLAKATU
– zwięzłość
– przejrzystość
– prostota
– czytelność z określonej odległości
– logiczna konstrukcja z wyraźnym podziałem na części
– tekst ograniczony do minimum
Plakat powinien być samo objaśnialny!
Przed wykonaniem plakatu należy wiedzieć:
– kim będą odbiorcy plakatu?
– gdzie będzie plakat wisiał?
– jakiemu celowi będzie służył?
– jakie są wymogi techniczne?
Etapy przygotowania:
– koncepcja
– konspekt
– treść
– kompozycja plakatu
– rozmieszczenie
– konstrukcja plakatu
Historia plakatu
Technika wykonania napisów TYPOGRAFIA
– tusz,
– mazak,
– pędzel,
Techniki artystyczne
- kolaż
- typografia
- rysunek
TYTUŁ
– akcentuje tematykę i problematykę plakatu
– może być w formie stwierdzenia lub pytania
– powinien zainteresować odbiorcę i skłonić do zapoznania się z treścią całego plakatu
Najczęstsze błędy
– nadmiar informacji.
– brak ciągu logicznego między poszczególnymi elementami plakatu
– nieczytelność
źródło:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Plakat
http://www.operon.pl/