piątek, 9 września 2016

MALARSTWO. Barwniki naturalne.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
BARWNIKI NATURALNE
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- substancje, z których w prehistorii i 
starożytności wyrabiano pigmenty (suche barwniki).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kolory prehistorycznych i starożytnych malowideł odzwierciedlają nie tylko symbolikę kulturową, ale świadczą również o ograniczonej ilości dostępnych barwników.

Najwcześniejsze pigmenty wykonywano z kolorowych wytworów natury 
- biel z kredy, czerwienie, żółcienie i brązy z glinek: ochry i ugru.

Ciemne barwniki uzyskiwano z sadzy i węgla drzewnego. Jako spoiwa używano wosku, żywicy, tłuszczu i ptasich jaj. 

W starożytnym Egipcie uzyskiwano spoiw syntetycznych, uzyskiwanych w wyniku reakcji chemicznej.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

PREHISTORIA

W epoce kamiennej malowano węglem drzewnym, ugrem czerwonym i żółtym.

Malowidło naścienne w jaskini Altmira.


Do wyrobu farby artysta użył naturalnych minerałów, takich jak ochra. Kolor nakładano na ścianę rękoma, patykami lub pędzlami z włosia.



OCHRA I UGIER 
- glinki mineralne


złoża ochry we Francji

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


STAROŻYTNOŚĆ

Egipcjanie rozcierali malachit, uzyskując w ten sposób zieleń.


Anubis attends Sennedjem's Mummy, from the Tomb of Sennedjem, The Workers' Village, New Kingdom (mural) (see also 67892):
Malowidło na sarkofagu - przykład polichromii - wielobarwnej ozdoby ścian.

Nad mumią pochyla się bóg zmarłych Anubis z głową szakala.


MALACHIT

Malachite kongo.JPG
Zieleń malachitowa

Egipcjanie rozcierali malachit, uzyskując w ten sposób zieleń.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Rzymianie stosowali jasną czerwień robioną z cynobru.

Iluzjonistyczny fresk - Pompeje


CYNOBER


Cynober - ruda rtęci. Dawniej używany był jako naturalny czerwony barwnik.

W Ameryce często jest znajdowany w grobowcach królewskich.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

TRĄBIKI

Trąbiki
Z muszli trąbików wyrabiano bardzo cenny i drogi barwnik - "purpurę tyryjską".

Kolor purpurowy był zarezerwowany jedynie dla cesarza i senatorów, a wszelki obnoszenie się z tym kolorem oznaczało zdradę. Barwnik ten osiągano z jadu rozkolców (Murex). Była to tzw. „purpura tyryjska” i była jedynym znanym źródłem intensywnej purpurowej barwy aż do XVI wieku (choć oczywiście próbowano ją na różne sposoby podrabiać), a zafarbowanie kilograma tkaniny wymagało, jak obliczono, odłowienia i „przerobienia” około 10 tysięcy ślimaków. Koszt prawdziwej purpury tyryjskiej do dziś jest zresztą gigantyczny – za 5 gramów barwnika trzeba zapłacić około 2000 złotych.


Purpura tyryjska
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

WĘGIEL DRZEWNY

Węgiel drzewny
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ULTRAMARYNA


skład podkładów mineralnych, kosmetyki mineralne, ultramaryna
We wczesnym malarstwie włoskim dla artystów i fundatorów dzieł wielkie znaczenie miała cena barwników. Po­zy­ska­nie ul­tra­ma­ry­ny wią­za­ło się ze żmud­ną obrób­ką la­zu­ry­tu (zna­ne­go tak­że pod na­zwą la­pis-la­zu­li) i sprowadzeniem barwnika z Afganistanu. Nazwano go oltramarine, co oznaczało "zza mórz". Cena tego barwnika była tak wysoka, że był zarezerwowany tylko dla najważniejszych postaci - Chrystusa i Marii Panny.

Obecnie ul­tra­ma­ry­nę po­zy­sku­je się w la­bo­ra­to­ryj­nych wa­run­kach. Syn­te­tycz­ny pig­ment pozba­wio­ny jest niebezpiecznych za­nie­czysz­czeń.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ZADANIE


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -