- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
FRESK
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Znana od starożytności technika fresku, wskrzeszona przez florenckich artystów w dobie renesansu, polega na nakładaniu na wilgotną, wapienną zaprawę sproszkowanych i zmieszanych z wodą pigmentów. Gdy wapno wysycha, a woda z barwników odparowuje, pozostaje malowidło pokryte twardą, krystaliczną warstewką wapnia. Malować należy szybko, wiele barwników traci kolor lub mętnieje, a niektórych w ogóle nie można używać, gdyż wchodzą w reakcję chemiczne z wapnem i wodą.
![]() |
Giotto di Bondone, "Pocalunek Judasza", 1305-1306, styl: gotyk, technika: fresk |
Używając żółtego ugru do namalowania płaszcza Judasza Iskarioty, artysta nie tylko chciał podkreślić symbolikę zła i zdrady, którą wyrażano poprzez kolor żółty.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
TEMPERY
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Od XIII wieku znane jest malarstwo tablicowe. Polega ono na wykonywaniu malowidła na gruntowanej desce, najczęściej z użyciem tempery jajowej, czyli suchego barwnika z domieszką wody, zmieszanego z żółtkiem jaja kurzego. Kiedy proteiny zawarte w jaju twardnieją, barwniki nabierają pięknego połysku.
Ten rodzaj malarstwa utrzymał się do XV wieku, kiedy to wynaleziono udoskonalono technikę olejną. Wynalazek ten dał nieograniczone możliwości kolorystyczne.
![]() |
Sandro Botticelli, ok. 1485, styl: odrodzenie/renesans, technika: tempera na płótnie |
![]() |
Fra Angelico i Filippo Lippi, "Pokłon Trzech Króli", 1445, styl: renesans, technika: tempera, (eng.Adoration of the Magi), tempera |
Stosowanie tempery jajowej idealnie nadawało się do przedstawienia świata duchowego, tematyki religijnej i postaci świętych.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
FARBA OLEJNA
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Farbę olejną robi się poprzez zmieszanie pigmentu z wolno schnącym olejem lnianym lub orzechowym, który - łącząc się z tlenem zawartym w powietrzu - tworzy powłokę pokrywającą kolor.
![]() |
Hubert i Jan van Eyck, Ołtarz Gandawski, 1432, styl: realizm niderlandzki, olej na desce |
Ołtarz ten to olbrzymich rozmiarów poliptyk tablicowy. Umieszczony
w ciemnej kaplicy rozjaśniał jej wnętrze jaskrawymi i świetlistymi
barwami. Głównym tematem dzieła jest odkupienie ludzkości przez ofiarę
Chrystusa.
Oznacza to, że farby mają właściwości kryjące. Można je nakładać warstwowo, pół kryjąco lub laserunkowo - co polega na bardzo cienkim, przejrzystym nakładaniu farby tak, aby była widoczna podmalówka. Powoduje to świetlistość w obrazie i możliwość uzyskania za pomocą kilku tylko barwników, wielu odcieni jednego koloru. Nieco później artyści zaczęli eksperymentować z możliwościami fakturalnymi farb olejnych.
Każdy z tych sposobów tworzy fakturę obrazu, czyli jego powierzchnię.
![]() |
Vincent van Gogh, "Nocna kawiarnia",1888, styl: postimpresjonizm, technika:olej na płótnie |
Zestawienie dwóch żywych barw - czerwieni i żółci podniosło napięcie na obrazie. Połączenie kontrastu barwnego w postaci szmaragdowego sufitu i czerwonych ścian z wyrazistą fakturą spowodowało, że pozornie puste wnętrze kawiarni ożyło i wibruje całą gamą tonacji barwnych.
Obraz Vincenta van Gogha namalowany we wrześniu 1888 podczas pobytu artysty w miejscowości Arles. Istnieje również wersja akwarelowa, powstała w tym samym czasie, znajdująca się obecnie w kolekcji Hahnloserów.
Obraz Vincenta van Gogha namalowany we wrześniu 1888 podczas pobytu artysty w miejscowości Arles. Istnieje również wersja akwarelowa, powstała w tym samym czasie, znajdująca się obecnie w kolekcji Hahnloserów.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
AKWARELE
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Akwarelami, czyli farbami wodnymi, malowano już w starożytności, jednak samodzielną technikę akwareli zastosowano dopiero od XVII wieku, przede wszystkim w Anglii. Jak sama nazwa wskazuje, trzeba tu użyć wody (łac.aqua - woda), by rozpuścić barwnik. Obrazy namalowane akwarelami cechują się delikatną kolorystyką. Maluje się nimi z zastosowaniem lawowania - czyli warstwowo. Po wyschnięciu jednej warstwy nakłada się drugą. Zastosowane barwy się przenikają. Bardzo trudno jest poprawić obrazy malowane tą techniką.
![]() |
Vincent van Gogh, "Nocna kawiarnia",1888, styl: postimpresjonizm, technika: akwarela |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
GWASZE I PASTELE
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
W malarstwie, oprócz farb olejnych, temperowych i akwarelowych, wykorzystuje się też gwasze i pastele. Niekiedy zalicza się do malarstwa także witrażownictwo.
Gwasz jest kryjącą farbą wodną, podobną do akwareli. Z tym, że do produkcji gwaszu, oprócz kryjącego pigmentu, wykorzystuje się dodatkowo biel kryjącą lub kredę oraz glicerynę, dzięki której farba jest bardzo dobrze rozpuszczalna. Spoiwem w gwaszach jest guma arabska lub dekstryna.
Vincent Van Gogh, Korytarz w przytułku, styl: postimpresjonizm, technika: gwasz |
Pastele są znane już od renesansu, istnieją ich różne rodzaje, a składają się głównie z pigmentu, kredy i spoiwa z gumy. Obrazy malowane pastelami są pokryte nierównymi, miękkimi kreskami.
![]() |
Stanisław Wyspiański, "Krajobraz znad Rudawy", 1905, styl: secesja, technika: pastele |
Wykonany delikatną, lecz subtelną techniką obraz jest świetlisty i subtelny. Aby zachować suchy pigment w nienaruszonym stanie, dzieła tego typu utrwala się i przechowuje w specjalnych oprawach.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Dzieła wykonane techniką ołówkową, węglem czy pastelami są nietrwałe i wymagają specjalnego przechowywania oraz odpowiedniego eksponowania poprzez oprawienie w tak zwane passe-partout, czyli papierową otoczkę i umieszcza się je za szybą - w ramach lub antyramach.
Rysunki poddawane długotrwałemu działaniu światła mogą po jakimś czasie stracić kolor i wyrazistość. Ponadto są narażone na rozmazywanie i obsypywanie drobinek pigmentu. Aby jak najdłużej zachować je w dobrym stanie, w celu zabezpieczenia, stosuje się specjalne fiksatywy lub po prostu spryskuje się lakierem do włosów.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -AKRYL
![]() |
Mark Rothko, Żółte-złote, nurt: abstrakcja, technika: akryl |
![]() |
Roy Lichtenstein, Whaaam, nurt: pop-art, technika: akryl |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
KOLAŻ
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
![]() |
Richard Hamilton's Just What Is It That Makes Today’s Home So Different, So Appealing? (1956), nurt: pop-art, technika: kolaż |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ZADANIE:
W zeszycie projektowym namaluj jabłko używając różnych mediów:
1. akwarele
2. akryle
3. pastele
1. akwarele
2. akryle
3. pastele
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -