- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
W malarstwie dużą rolę od zawsze odgrywa symbolika barw. Błękit symbolizował boskość i wierność, czerwień - miłość i mękę Chrystusa, zieleń oznaczała nadzieję, a biel niewinność.
W malarstwie dużą rolę od zawsze odgrywa symbolika barw. Błękit symbolizował boskość i wierność, czerwień - miłość i mękę Chrystusa, zieleń oznaczała nadzieję, a biel niewinność.
Ze średniowiecznych wierzeń zaczerpnięto teorię, że czyste kolory są atrybutami boskości i świętości, podczas gdy barwy złamane są "grzeszne".
Ponadto kolorów używano zależnie od mody lub konwencji obowiązującej w danym okresie.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
GOTYK
Giotto do Bondone, Pocałunek Judasza, 1305-1306 |
Używając żółtego ugru do namalowania płaszcza Judasza Iskarioty, artysta chciał podkreślić symbolikę zła i zdrady, którą wyrażano poprzez kolor żółty. W tamtych czasach wymowa tego koloru była oczywista, choć inne odcienie żółci stosowano także do przedstawień atrybutów, na przykład kluczy świętego Piotra. Był to odcień złota.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -