W malarstwie jest to umiejętność ukazywania trójwymiarowych
przedmiotów na płaszczyźnie, z zachowaniem naturalnych stosunków
przestrzennych.
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rodzaje perspektyw:
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
LINEARNA
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Zbieżna - czołowa, boczna, ukośna, żabia (punkt widzenia położony nisko) i ptasia (punkt widzenia położony wysoko).
Istotą perspektywy jest rzutowanie wszystkich punktów przestrzeni na płaszczyznę lub inną powierzchnię, względem pewnego punktu zwanego środkiem perspektywy.
![]() |
Rafael Santi, Szokała Ateńska 1509–1511, RENESANS, Stanze Watykańskie |
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
BARWNA (malarska)
BARWNA (malarska)
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Wykorzystuje
zjawisko optyczne, które polega na złudzeniu, że pewne kolory zdają
się być bliżej lub dalej od obserwatora, choć w rzeczywistości są tak
samo oddalone. Kolory zimne wydają się oddalać, a ciepłe zbliżać.
żódła: http://empi2.pl/scenariusze_lekcji/plastyka2.pdf